Vanwege een klein kwaliteitsprobleem van de handzame “act-o-vial” verpakking van hydrocortison met oplosmiddel (bekend als Solu-Cortef met doordrukflesje “alles in één”) is dit product tijdelijk niet leverbaar.
Gisteren (10-06-2015) heeft de producent Pfizer b.v. BijnierNET geïnformeerd en dit probleem gemeld. Naar verwachting zal dit eind juni/begin juli 2015 zijn opgelost.
Het alternatief, twee flesjes (één met Hydrocortison en één met oplosvloeistof) is gewoon verkrijgbaar.
Conform afspraken is dit leverprobleem gisteren gemeld aan Farmanco .(http://www.farmanco.knmp.nl/tekortgeneesmiddelen/endocrien/hydrocortison)
De meeste patiënten kunnen dit dus rustig afwachten, overleg tijdig met uw apotheker, arts, specialist als u denkt in problemen te komen.
Dan ben ik benieuwd hoe het zit met de kwaliteit van de recent geleverde act-o-vials.
Ik heb er namelijk recentelijk weer een nieuwe bij de apotheek opgehaald en wil toch wel weten of hier niets mis mee is.
Beste stefan, zie nu pas je reactie. Sorry voor de late reactie. Waarom zouden medicijnen uitgeleverd door een apotheker niet goed zijn? Ze zijn dan toch alle testen positief gepasseerd! Het betrof hier een productieprobleem.
Voldoende zo? Mvg johan
Hallo Johan,
Kwaliteitsproblemen worden normaliter aan de hand van steekproeven bij kwaliteitscontroles opgemerkt. Vaak ook nadat een partij al is uitgeleverd. Want hierbij draait het namelijk om reeds goedgekeurde productieprocessen die nogmaals aan de hand van het geproduceerde product later worden getest.
En zelf stel ik 0,0% vertrouwen in mijn apotheker. Mijn ervaringen hiermee zijn namelijk zeer slecht en zie ze niets meer als een verkoper van mijn medicijnen. Zoiets als een supermarkt voor mijn etenswaren. Goed in het verkopen van hun product. Weinig tot geen inhoudelijke kennis. Waarbij wij helaas zijn overgeleverd aan hun onkunde omdat er eenmaal geen andere optie is om je medicijnen bij te krijgen.
Nu stel ik voorop dat ik er vanuit ga dat er niets mis is met de act-o-vial die ik gekregen heb. Maar normaal wordt in een dergelijk bericht zoals hierboven dat nogmaal duidelijk gemaak. Dit om twijfel hierover te voorkomen. Vooral omdat het voor velen van ons een levensreddend middel/product is en hier geen onduidelijkheden of twijfel over mag zijn.
Al met al om een lang verhaal kort te maken. In geval van medicijnen mag je nergens vanuit gaan.
Stefan
Beste Stefan,
dat lijkt me een lastige opgave. Geen vertouwen in het systeem en 0,0 vertrouwen geloof in je apotheker. Mijn advies is dan, ga met je apotheker praten. Als jullie er niet uitkomen neen dan een andere zorgverlener. Zo doorgaan, zonder vertrouwen in het proces, lijkt me niet goed, dan zijn er immers spoedig alleen verliezers, met jezelf voorop.
mvg Johan