Heeft u ze al eens bekeken, de mini-docu’s op de BijnierNET-site?
Het zijn interviews waarin mensen met een bijnieraandoening vertellen over de periode met klachten, voordat de diagnose is gesteld, de fase waarin duidelijk werd wat er aan de hand is en de periode daarna. De mini-docu’s schetsen een goed beeld van wat het betekent om te leven met een bijnieraandoening.
Juist daarom leken deze opnamen ook erg geschikt om in ons onderwijs aan jonge artsen te gaan gebruiken. De grote herziening van het Geneeskunde onderwijs aan het Radboudumc was een goede aanleiding om het endocrinologie-onderwijs op te schudden: de mini-docu’s zijn geknipt hiervoor, ook omdat we niet alle ruim 300 jaarlijkse studenten de kans kunnen geven om iemand met een bijnieraandoening persoonlijk te ontmoeten. We waren dan ook erg blij met groen licht van BijnierNET om de opnames te mogen gebruiken in het onderwijs.
Een overzicht van de mini-docu’s vindt u hier.
Aankomende week gaan we daadwerkelijk van start.
In de hoorcolleges en studieopdrachten vormen de mini-docu’s over het syndroom van Sheehan (diagnostische vertraging), het syndroom van Cushing en de ziekte van Addison nu de schakel tussen theorie en praktijk. Voor de studenten zal de ‘stof’ veel meer gaan leven.
Mogelijk komen patiënten onze studenten tegen in de rol van co-assistent. De co-assistent die meekijkt met ons spreekuur. Dit is voor hen een belangrijke leerervaring, die onvervangbaar blijft en waarvoor we patiënten altijd zeer dankbaar zijn!
Collega’s, op welke wijze gebruiken jullie de mini-docu’s in het onderwijs of bij nascholingen? Graag reacties onder de blog.