Algemene beschouwing
In de algemene beschouwing, hoofdstuk 5, zijn de bevindingen van onze studies samengevat en bespreken we de mogelijkheden en uitdagingen voor het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van geneesmiddelen voor de relevante stakeholders die zijn betrokken bij de ontwikkeling, evaluatie, het voorschrijven en afleveren van geneesmiddelen. We hebben in onze beschouwing aandacht besteed aan geneesmiddelontwikkelaars, regelgevers, zorgverleners (in het bijzonder voorschrijvers en apothekers), zorgverzekeraars en de gebruikers zelf.
Geneesmiddelontwikkelaars
We raden aan dat geneesmiddelontwikkelaars de gebruiksvriendelijkheid van genees- middelen voor de beoogde populatie onderzoeken gedurende de productontwikkeling en de resultaten van usability-onderzoek opnemen in het registratiedossier. Tegelijkertijd adviseren we dat toezichthouders geneesmiddelontwikkelaars aanmoedigen om usability- onderzoeken uit te voeren en de uitkomsten van een dergelijk onderzoek te beoordelen als onderdeel van de registratie-aanvraag. Daarnaast zal het verzamelen en delen van post- marketing meldingen met gelijksoortige geneesmiddelen een significante bijdrage leveren aan het voorkomen van vergelijkbare problemen bij andere middelen.
De ontwikkeling van verzegelde verpakkingen en kindveilige sluitingen die wel gemakkelijk te openen blijven voor ouderen vormt een uitdaging voor productontwikkelaars en ontwerpers. De hoeveelheid problemen met het openen van verzegelde verpakkingen en kindveilige sluitingen zullen als gevolg van de vergrijzing van de samenleving toenemen, maar ook omdat alle verpakkingen vanaf februari 2019 voorzien dienen te zijn van een verzegelde verpakking. We adviseren de toezichthouders ook om de toepassing van breukstrepen te heroverwegen, evenals de eisen voor de beoordeling van het functioneren van breukstrepen.
Patienten
Patiënten geven niet snel aan dat ze problemen met het gebruik van geneesmiddelen ervaren. Patiënten ontwikkelen creatieve en vindingrijke strategieën om gebruiksproblemen te voorkomen, echter, ze zijn zich er niet van bewust wanneer de oplossingen die ze hanteren suboptimaal zijn en leiden tot verkeerd gebruik van geneesmiddelen met mogelijk klinische relevante gevolgen. Zorgverleners dienen patiënten daarom aan te moedigen gebruiksproblemen kenbaar te maken. Een effectieve samenwerking tussen huisartsen, specialisten en apothekers speelt een belangrijke rol in het vorkomen en omgaan met gebruiksproblemen met geneesmiddelen, zowel in de ziekenhuisomgeving als in de eerstelijnszorg.
Artsen
Artsen kunnen patiënten vragen naar hun ervaringen met het gebruik van hun middelen en kunnen apotheekmedewerkers proactief informeren over (potentiele) gebruiksproblemen.
Apothekers en apothekersassistenten
We raden tevens aan dat apothekers en apothekersassistenten patiënten vragen naar hun ervaringen met het gebruik van hun geneesmiddelen, en demonstreren en oefenen hoe ze hun medicijnen dienen te gebruiken. Het is daarnaast van toegevoegde waarde om apothekers en apotheekassistenten training te bieden om gebruiksproblemen aan te kunnen pakken.
Zorgverzekeraars
Zorgverzekeraars spelen ook een rol in het voorkomen van gebruiksproblemen met geneesmiddelen. Patiënten zouden een keus moeten hebben tussen de verschillende aanbieders van receptplichtige geneesmiddelen zodat ze kunnen kiezen voor een product dat aansluit bij hun persoonlijke behoefte en voorkeur. We raden zorgverzekeraars ook aan om de gebruiksvriendelijkheid van een geneesmiddel mee te wegen bij het selecteren van preferente aanbieders en bereid te zijn hier extra voor te betalen wanneer de voordelen voor een individuele patiënt evident zijn. Ook kan een bijbetaling gehanteerd worden wanneer een patiënt voorkeur geeft aan een middel dat een hogere prijs heeft dan de referentieprijs. Zodoende kunnen de kosten van geneesmiddelen in de hand gehouden worden terwijl patiënten tegelijkertijd meer keuzevrijheid genieten.
Dit proefschrift laat zien dat de gebruiksvriendelijkheid van geneesmiddelen aanzienlijk verbeterd kan worden. Het laat de complexiteit zien van het ouderen worden in combinatie met het gebruik van geneesmiddelen, waarbij dikwijls assistentie nodig is of keukenhulpmiddelen gebruikt worden. Daar waar andere markten producten afgestemd op gebruik door ouderen zijn gaan ontwikkelen, zoals mobiele telefoons en speelkaarten met grote print, is de ontwikkeling van geneesmiddelen achtergebleven. Door het ontwikkelen van meer gebruiksvriendelijke geneesmiddelen zal het zelfstandig gebruik van geneesmiddelen bevorderd worden, wat zal leiden tot een betere therapietrouw en het dagelijks leven gemakkelijker maakt. Hier is een gezamenlijke inspanning voor nodig; niet alleen geneesmiddelontwikkelaars kunnen bijdrage aan een beter gebruik van geneesmiddelen, maar ook regelgevers, zorgverleners, zorgverzekeraars en patiënten zelf dienen zich in te zetten om hier een bijdrage aan te leveren.